içimdeki SEN gibi…

Harut ve Marut

HARUT VE MARUT*“Seytanlarin Süleyman’in hükümdarligi hakkinda söylediklerine uydular. Oysa Süleyman kafir degildi, ama insanlara sihri ögreten seytanlar kafir olmuslardi. Babil’de, melek denilen Harut ve Marut’a bir sey indirilmemisti. Bu ikisi “Biz sadece imtihan ediyoruz, sakin inkar etme” demedikçe kimseye bir sey ögretmezlerdi. Halbuki bu ikisinden, koca ile karisinin arasini ayiracak seyler ögreniyorlardi. Oysa Allah’in izni olmadikça onlar kimseye zarar veremezlerdi. Kendilerine zarar verecek, faydali olmayacak seyler ögreniyorlardi. And olsun ki, onu satin alanin ahiretten bir nasibi olmadigini biliyorlardi. Kendilerini karsiliginda sattiklari seyin ne kötü oldugunu keske bilselerdi!” (Bakara 2:102))

Muhakikler (arastirmacilar) Harut ve Marut’un Babil’de -ki burasi Irak’ta Firat nehri üzerinde bulunan bir sehirdir.- dis görünüsleriyle salah ve takva sahibi olarak taninan ve halka sihir ögreten iki insan olduklari görüsündedirler. Insanlarin saf inançlari bu iki kisi hakkinda öyle bir noktaya ulasmisti ki, onlarin semadan inmis iki melek olduklarini ve sihri Allah’tan gelen vahiy ile insanlara ögrettiklerini saniyorlardi. Bu iki adamin sahtekarliklari öyle bir dereceye varmisti ki insanlarin kendileri hakkindaki saf inançlarini sürdürmelerini saglamak için kendilerinden sihir ögrenmek isteyen herkese, “Biz bir fitneyiz. Sakin inkar etme”; yani “Kuskusuz biz imtihan vesilesiyiz; seni deniyor, imtihan ediyoruz ki bununla (sihir ögrenmekle) sükür mü, küfür mü ediyorsun, ortaya çiksin. Biz sana küfre düsmemeni tavsiye ederiz.” diyorlardi. Bunu; halk, bilgilerininilahi, sanatlarinin ise ruhani oldugunu ve aslinda iyilik etmekten baska bir maksatlari bulunmadigini zannetsinler diye söylüyorlardi. Tipki günümüzde de bir takim deccallerin yaptigi gibi. Bunlar da zanlarinca sevgi ve nefret için kendilerine muska yazmayi ögrettikleri kimselere; “Sana evli bir kadini, kocasindan baska bir erkege yöneltmek için yazmamani tavsiye ederiz.” Seklinde evham ve uydurmadan baska bir gerçegi olmayan seyler söylerler.

Yahudilerin bu hususta bir çok hurafeleri vardi. Öyle ki Harut ve Marut’a, sihir ilminin Allah’tan indigine ve onlarin insanlara sihir ögretmek için gelen iki melek olduklarina inaniyorlardi. Iste bunun üzerine Kur’an ayetleri sihrin semadan indigi seklindeki iddialari hakkinda onlari yalanlamak ve hem sihri hem de onu ögrenen ya da ögreten kimseleri zemmetmek için geldi.

“Yuallimune’n-nase’s-sihira ve ma unzile ala’l-melekeyni” ifadesinde geçen “ma” burada, görüslerin en sahihine göre nafiyedir (olumsuzluk bildirir). “Iki Melek” ibaresi ise, burada, o dönemde insanlar arasinda cari olan örfe binaen kullanilmistir. Bu, tipki Yunan, Misir ve diger kavimlerin tarihlerinden bahseden yazarlarin eserlerinde iyilik ve kötülük tanrilarinin zikredilmesi ve yine tipki müslümanlarin sözlerinde hristiyanlari tenkid etmek bakimindan tanrinin tecessümünden, asilmasindan v.s bahsedilmesi gibidir.

“Onlar bu ikisinden koca ile karsinin arasini açacak seyler ögreniyorlardi.” Sözü sembolik bir anlatimdir ve böylelikle yapilan is en çirkin sekliyle ortaya konmus olmaktadir. Yani yaptiklari bu is öyle bir raddeye gelmisti ki, artik kari-koca gibi toplumun en güçlü birimi olan aileyi onunla parçalama imkanini elde etmeyi, çesitli hileleri ve bozgunculugun yollarini ögreniyorlardi.
Özet olarak bu ayetin manasi basindan sonuna kadar su sekilde anlasilmaktadir:

Yahudiler Kur’an’i yalanladilar ve ondan yüz çevirdiler. Kur’an’a karsilik Hz. Süleyman ve mülkü hakkinda, onlarin çarpik zihniyetli alimlerinden isittikleri hurafeler ve efsaneleri(1) yaymaya çalistilar. Hz. Süleyman (as)’in küfre girdigini iddia ettiler. Oysa Hz. Süleyman (as) küfre girmemisti. Fakat onlarin tabi olduklari seytanlari (önderleri) küfre girdiler ve insanlara sihri ögretmeye ve sihrin Harut ve Marut’a indigini iddia etmeye basladilar. O ikisini melek olarak isimlendirmislerdi. Onlara hiç bir sey indirilmedigi halde, insanlara kendilerinin salihlerden olduklari zannini yerlestirdiler. Halkin, onlari iyilik etmekten baska maksatlari olmayan ve kendilerini küfürden korumaya çalisan kimseler olduklarini sanmalari için ugrastilar. O ikisinden ögrendikleri hile ve desiseler, kendilerinin insanlar arasina tefrika sokabileceklerine halki inandiracak derecedeydi.

Görüyorsunuz ki ifadelerin hepsi burada zemm (kinama, yerme) içindir ve ayetin Harut ve Marut’un medhi, övgüsü hakkinda varid oldugu düsüncesi dogru degildir. Bunlarin yani yukaridaki sözlerimizin dogruluguna, Kur’an’in Allah indinden insanlara bir sey ögretmek için -peygamberlere indirilen vahiy disinda- yeryüzüne melek indirildigini reddetmesini gösterebiliriz. Kur’an, insanlara talim için kendi cinsinden birinin gönderildigini sarih nasslarla ortaya koymaktadir: “Senden önce, insanlarin disinda elçi göndermedik; onlara vahyediyorduk. Bilmiyorsaniz zikir/vahiy ehline sorunuz.” (Enbiya 21:7) Yine Melek indirilmesi seklindeki istekleri Kur’an geri çevirmistir: “Ona bir melek indirilmeli degil miydi!,” diyorlar. Bir melek indirseydik, is bitirilmis olurdu. Onlara zaman da verilmezdi.” (En’am 6:Karizmatik Furkan Suresinde de Allah teala söyle buyurmaktadir: “Söyle dediler: “Bu ne biçim peygamber ki yemek yer, sokaklarda gezer? Ona, beraberinde bulunup uyaran bir melek indirilseydi ya! Yahut, kendisine bir hazine verilseydi, veya beslenecegi bir bahçe olsaydi ya!” Bu zalimler, inananlara: “Siz sadece büyülenmis bir adama uyuyorsunuz” dediler. Sana nasil misaller getirdiklerine bir bak! Onlar sapmislardir, yol bulamazlar.” (Furkan 25:7-9)
  cevıren ducane cundıoglu/kelıme dergısı

Comments on: "Harut ve Marut" (7)

  1. kardelen ayçiçek said:

    çalışmanız güzel.Ancak kafamdaki sorulara tam bir cevap bulamadım birçok kaynakta çeşitli rivayetler var.Babil deki kuyuya baş aşağı asılma kıyamate kadar ceza çekme, meleklere nefis verilip dünyaya gönderilmeleri ,harutun zühreye aşık olması vb. bunlar hikaye mi gerçek mi neye inanacaz bilemiyorum biraz daha ayrıntılı bilgi verirmisiniz lütfen Allah razı olsun.

  2. tarkan said:

    Allah razı olsun inş. daha geniş bilgi için hangı kaynakları onerırsınız?

  3. Postacı said:

    Harut ile Marut’un melek olmadıkları ya da en azından dünyaya indirildikten sonra artık melek olmadıkları ilgili ayetteki bağlamdan çıkarılabilmektedir şöyle ki,

    1. Ayette açıkça “insanlara sihir öğreten şeytanların kafir oldukları belirtilmiştir.

    2. Bu ikisinin insanlara koca ile karısının arasını ayıracak şeyler, yani sihir öğrettikleri açıkça ifade edilmiştir.

    İki ifadenin birlikte yorumlamasından Harut ile Marut’un insanlara sihir öğrettikleri ve geçmişte melek olsalar bile dünyaya inip kınanan eylemi yaptıktan sonra artık yaptıklarından dolayı şeytan olarak nitelendikleri anlaşılmaktadır.

    Ayrıca Tevrat’ta Yaratılış 6:2 ve sonrasında belirtilen “(haşa) Tanrı’nın oğuları insanların kızlarınını gördükleri zaman onlardan güzel olanları kendilerine eş olarak seçtiler” ifadesi ve sonrasında Nefiller’in (ki Nefiller “Babil’e düşmüş olanlar” anlamındadır) yer yüzünde çoğalmaları ve ardından da Tufan olayının gerçekleşmes anlatılır.

    Konuyu karışık bir hale getirmediğimi umarak toparlayacak olursam, Yeryüzünde sihrin doğduğu yerin Babil olduğu kabul edilir. Babil’de de insanlara bunu ilk öğretenler Harut ve Marut’tur. Tabi ki herşey ilahi bir plan dahilinde olmuştur ve bu gelişmelerden sonra Allah Tufan ile insanlığı helak etmiş fakat sihir kadim bir bilgi olarak halen insanlar arasında süregelmiştir.

    Ayrıca sihir tezinin karşı-tezi olarak, aynı ayette Hz. Süleyman’ın doğa üstü güçleri de kullanarak ve Allah’ın izniyle saltanat sahibi olduğu ve bunun da kesinlikle sihir olmadığı anlaşılmaktadır.

    Yine de “Gaybı sadece Allah bilir”.

  4. Ahmet Selim said:

    En sahih olan görüş şudur ki Harut ile Marut iki melektir. Ve kendilerinden ne küfür ne de büyük günah sadır olmamıştır.

  5. HARİKA ÇALIŞMA AMA HAKKINDA DAHA COK BİLGİ DUYMUŞTUM BENİ TAM TATMİN ETMEDİ AMA BUDA BÜYÜK BİR BİLGİ İYİ BİR ÇALIŞMA

  6. süleyman katar said:

    harika çalışma.

  7. Teşekkürler.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: