içimdeki SEN gibi…

Esrarnânme

Esrarnâme – Hasan AYCIN

esrarnamejg5.jpg

Sanki zaman durmuş
cennetten buğday
şimdi çıkmış sanki
ekmek şimdi pişmiş
ekmeğin kokusu…
buğusu…
al yanak…
ter damlacığı…
dinginlik…
âh…
elhamdülillâh


İlk bakışta kitabın ismine yoğunlaşıyorsunuz. “Sır”rın çekiciliği bir isimle dahi olsa gücünü göstermeye yetiyor. Yazarın ismi, sizde uyanan merakı iyice körüklemeye başlıyor. Hasan Aycın imzasını, sözün anlamını yitirdiği bin bir çeşit çizimin altında görmeye alışmış gözleriniz şaşırıyor. Hasan Aycın; dile meydan okuyan çizimlerinin yanı sıra, kelimelerin gönlünü almaya niyetlenmiş gözüküyor.

Ahmet Özalp, kitabın sunuş kısmında; batılı kalıpların etkisinden arınmış, “geleneksel masal anlatım biçim ve yöntemlerinden yararlanılarak yazılmış çağdaş bir roman” olarak tanıtıyor bizlere Esrarnâme’yi. Bu tarzın tek ü tenha kalmayacağını temenni ederek sizi kitapla baş başa bırakıyor.

“Bir varmış bir yokmuş. Allah’ın kulu çokmuş.” diyen, çocukluğunuzun büyülü kelimeleriyle anlatmaya başlıyor yazar. Ve siz; dünya telaşına düşmüş yetişkinler, durup dinlemeye başlıyorsunuz masalların huzur verici anlatımını. Fakat; sayfalar ilerledikçe bu masalın Kaf Dağı’nın ardında yaşanmadığını anlıyorsunuz. Tam tersine yanı başınızda hatta içinizde yaşanan karmaşalara ayna tutmaya başlıyor kitap. Esrar, aynanın altındaki sır oluveriyor. Kaf Dağı’nın ardını hayal eden bir çocuk gibi değil, bir kul gibi okuyorsunuz kitabı. Tasavvufi ögelerin birer sembolü oluveriyor anlatılanlar.
Hinoğlan, Bönoğlan, Safoğlan, Keloğlan dörtlüsünde kendinize yer edinmeye çalışıyorsunuz. Safoğlan’ın ensesine binip “Deh saftirik, çüş saftirik” diyerek kırı dört döndüren Hinoğlan, tuttuğunuz aynalarda içinizdeki tanıdık bir yere işaret ediyor. Kimi zaman ensenize kurulup da sizi dört döndüren Nefs-i Emmare masalın bu yönüne bozuluveriyor ansızın. Nefs mertebelerinin birer sembolü oluveriyor ana karakterler. Emmare ve Levvam’e ikilisi, sırrı arayışınızda sizi yalnız bırakıyor, tıpkı oyunu kazanmanın sevinciyle çomağı aramaya çıkan Safoğlan ve Keloğlan’a olduğu gibi. Fakat yollar yalnız başına aşılmaz, bir yoldaş bir ışık tutan olacak ki kaybolmayasınız. İşte tam bu sırada “Hay, Hak, Huuu…” nidalarıyla kör bir Derviş Amca imdada yetişiyor.
Böylelikle hayatın manasını aramak maksatlı yolculuk başlıyor. Kimi zaman gözü yaşlı bir çobana rast geliyor yollarınız, kimi zaman da sırtındaki dâneleri yuvalarına sokmaya çalışan karıncalara denk geliyorsunuz. Kapkaranlık bir inde nefessiz kaldığınızda “keşke”lerle inleyen Safoğlan’ın mı yoksa “çok şükür”lerle dualar eden Keloğlan’ın mı safında yer alıyorsunuz? Dünya eğlencelerine daldığınız bir anda Keloğlan ağır tokadıyla ayıltıyor sizi. Deryalarda boğulduğunuz gecelerde dilinizden dökülen “amentü”ler vavdan kürekleri olan bir kayığa dönüşüyor.
Ne fareler uşağa, kabak atlı arabaya dönüşüyor ne de gece 12’den sonra tüm sihir bozuluyor. Prensesler uykudan uyanmak için prensin öpücüğünü beklemek zorunda kalmıyor. Bu masal, ulaşılmaz hayallerin değil;

besbelli olan bir şey var ki
büyük de
çok büyük de
en büyük de
ancak Allah’tır
hükmü geçen de O’dur
görüp gözeten de O’dur
yardım edip ettiren de O’dur

Tekerlemesinde söylenilen şekliyle gerçeğin ta kendisini anlatıyor.
Esrarnâme; elinize ulaştığında sizi, kendi yansımanıza göre farklı boyutlara taşıyabilecek bir kitap. Yükleyeceğiniz anlamlar aynaya nasıl baktığınıza bağlı. Kitap kapağında dile gelen gerçek gibi;

gördüğünü gördün görmediğini göremedin
gördüğüne takılıp kaldın da göremediğini anlayamadın…

ESRARNÂME
Hasan Aycın
Dizi: Şark Klasikleri
160 sayfa, 13.5 x 21.0 cm, Avrupa İthal Kağıt
ISBN: 975-362-937-0, 1. Baskı

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: